E-dziennik

Od roku szkolnego 2023/2024 funkcjonuje w Szkole Podstawowej nr 5 w Luboniu Szkolny Klub Mediacji.
Koordynatorkami tego projektu są panie: Angelika Loręcka i Weronika Idzikowska.

REGULAMIN Szkolnego Klubu Mediacji

                                                                                               1

[Przedmiot Regulaminu]

Regulamin określa podstawowe informacje dotyczące:

1.Mediacji;

2.Mediatora rówieśniczego;

3.Szkolnego Klubu Mediacji.

Postanowienia Regulaminu są stosowane w mediacjach rówieśniczych w sporach pomiędzy uczniami. Regulamin jest dostępny na stronie internetowej Szkoły oraz w siedzibie Szkolnego Klubu Mediacji.

                                                                                                2

[Mediacja w Szkolnym Klubie Mediacji]

Mediacje rówieśnicze prowadzone są na terenie Szkoły, w wyznaczonym przez Władze Szkoły stałym miejscu zapewniającym uczniom swobodną rozmowę oraz możliwość spisania ugody. Mediację rówieśniczą prowadzi Mediator Rówieśniczy wybrany spośród uczniów spełniających wymogi określone w § 4 niniejszego Regulaminu Szkolnego Klubu Mediacji. Szkolny Klub Mediacji prowadzi Listę Mediatorów Rówieśniczych (zwaną dalej Listą).

Mediacje prowadzi się na podstawie wniosku (załącznik nr 1 do Regulaminu Szkolnego Klubu Mediacji):

1.Ucznia;

2,Rodzica;

3.Pracownika szkoły.

Do Mediatorów Rówieśniczych mogą zgłaszać się wszyscy uczniowie danej szkoły.

                                                                                                 3

[Opiekun Szkolnego Klubu Mediacji]

Opiekunem Szkolnego Klubu Mediacji może być osoba zatrudniona w szkole, w której utworzono Szkolny Klub Mediacji.

Opiekun mediatorów rówieśniczych koordynuje pracę i wspomaga mediatorów rówieśniczych na każdym etapie mediacji (przygotowania i prowadzenia oraz dokumentowania), a także – w razie potrzeby – po jej zakończeniu.

Opiekun mediatorów rówieśniczych kwalifikując sprawy uczniów do mediacji rówieśniczej, bierze pod uwagę rodzaj konfliktu i gotowość uczniów do udziału w mediacji, kompetencje mediatorów rówieśniczych oraz przepisy prawa.

Mediacje rówieśnicze mogą odbywać się w obecności Opiekuna Szkolnego Klubu Mediacji.

                                                                                             4

[Podstawowe zasady mediacji rówieśniczych]

1.Postępowanie mediacyjne jest dobrowolne.
2. Na uczestniczenie w mediacji rówieśniczej muszą wyrazić zgodę wszyscy uczniowie pozostający w sporze. 3. Uczniowie oraz Mediator powinni współpracować ze sobą.
4. Na mediacji obowiązują zasady dobrego wychowania.
5. Wybrany Mediator Rówieśniczy powinien być bezstronny i neutralny wobec uczniów pozostających w sporze.
6. Jeżeli zachodzą wątpliwości co do bezstronności i niezależności Mediatora, powinien on powiadomić o nich strony konfliktu oraz Opiekuna Szkolnego Klubu Mediacji.
7. Postępowanie mediacyjne jest poufne. Mediator nie może ujawnić uzyskanych podczas trwania mediacji informacji o faktach dotyczących przedmiotu sporu oraz o stanowisku uczniów – stron konfliktu. Strony przestrzegają poufności postępowania mediacyjnego w czasie jego trwania i po jego zakończeniu.

                                                                                              5

[Mediator Rówieśniczy]

Mediatorem Rówieśniczym może być uczeń, który:

1.Jest przynajmniej uczniem klasy szóstej Szkoły Podstawowej;
2. Uzyskał dobrą, bardzo dobrą lub wzorową ocenę z zachowania za ostatnie półrocze (m. im. Wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych, dba o piękno mowy ojczystej, dba o bezpieczeństwo swoje i innych, cechują go wysoka kultura osobista, jest wzorem dla innych uczniów);
3.Chce pełnić rolę mediatora rówieśniczego;
4. Potrafi być dyskretny;
5.Cieszy się sympatią i poważaniem innych uczniów;
6.Ukończył zorganizowane w szkole szkolenie z zakresu prowadzenia mediacji.

                                                                                        6

[Wybór Mediatora]

Mediatora wybierają uczniowie pozostający w sporze spośród Mediatorów Rówieśniczych wpisanych na Listę. Mediator wpisany na Listę może odmówić prowadzenia mediacji tylko z ważnych powodów. W trakcie mediacji strony mogą zgodnie zmienić Mediatora kub powiększyć zespół Mediatorów. Mediacje mogą prowadzić za zgodą stron nie więcej niż dwaj Mediatorzy. Jeżeli w trakcie mediacji okaże się, że wybrany Mediator Rówieśniczy przestał być bezstronny lub neutralny, powołuje się nowego Mediatora Rówieśniczego za zgodą stron oraz Opiekuna Szkolnego Klubu Mediacji.

                                                                                              7

[Udział osób trzecich]

W posiedzeniach mediacyjnych mogą brać udział osoby trzecie za uprzednią zgodą stron postępowania mediacyjnego.

                                                                                         8

[Posiedzenie mediacyjne]

Po otrzymaniu przez Szkolny Klub Mediacji wniosku o przeprowadzenie mediacji, Mediator Rówieśniczy lub osoba upoważniona przez Opiekuna Szkolnego Klubu Mediacji i Mediatora proponuje stronom wstępny termin posiedzenia mediacyjnego.

Posiedzenie mediacyjne odbywa się w budynku szkoły.

Czas trwania każdego posiedzenia mediacyjnego określa Opiekun Szkolnego Klubu Mediacji.

                                                                                         9

[Sprawozdanie z postępowania mediacyjnego]

Po zakończeniu postępowania mediacyjnego z przebiegu mediacji jest sporządzone sprawozdanie, w którym zaznacza się miejsce i czas prowadzenia mediacji, podaje się imiona i nazwiska stron, imię i nazwisko Mediatora lub Mediatorów Rówieśniczych, adres Szkolnego Klubu Mediacji oraz wynik mediacji. Protokół podpisuje Mediator lub Mediatorzy Rówieśniczy. Mediator wręcza stronom kopię protokołu.

Protokół wraz z ugodą (jeżeli została zawarta) przechowywany jest w Szkolnym Klubie Mediacji.

                                                                                           10

[Ugoda mediacyjna]

Jeżeli strony zawarły ugodę przed Mediatorem Rówieśniczym, załącza się w całości do sprawozdania jako egzemplarz podpisany przez strony.

                                                                                         11

[Zakończenie postępowania]

Postępowanie mediacyjne kończy się w przypadku:

1.Podpisania przez uczniów pozostających w sporze ugody;
2.Cofnięcia przez uczniów pozostających w sporze zgody na uczestniczenie w postępowaniu mediacyjnym;
3. Zauważenia przez Opiekuna Szkolnego Klubu Mediacji nieskuteczności postępowania mediacyjnego lub eskalacji konfliktu.

                                                                                      12

[Obowiązywanie Regulaminu]

Za wiążący uznaje się Regulamin obowiązujący w dniu wszczęcia mediacji. Mediator prowadzi mediacje zawsze w oparciu o Regulamin, z którym zapoznali się wszyscy uczestnicy mediacji.

Uczestnicy mediacji podpisują Regulamin.

Załącznik 1

Luboń, dnia ………………………….

…………………………………………………
(imię i nazwisko)

Szkolny Klub Mediacji

utworzony w Szkole Podstawowej nr 5

W Luboniu

 

 

Wniosek o skierowanie stron do mediacji rówieśniczej

Wnoszę o skierowanie mojej sprawy do mediacji.

Opis sprawy:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Proszę o poprowadzenie mojej sprawy przez ……………………………………………………………….. .

…………………………………………………
(podpis wnioskodawcy)

Komunikaty

W dniach 17–21 listopada w naszej szkole odbędzie się kampania przeciwko hejtowi, organizowana przez Samorząd Uczniowski.

Celem działań będzie zwiększenie świadomości uczniów na temat hejtu, jego skutków oraz sposobów reagowania na przemoc słowną w Internecie i w codziennym życiu. Zachęcamy wszystkich do aktywności!
W dniu 20.11 odbędzie się DEBATA na ww. temat z udziałem uczniów, nauczycieli i rodziców.

Szkolne Koło Wolontariatu zaprasza uczniów do udziału w świątecznych działaniach:

1. „Akcja Pierniki” – upiecz w domu pierniki w kształcie motyli, udekoruj, zapakuj je foliowe torebki (w jednej paczuszce mogą się znaleźć trzy mniejsze pierniki lub jeden większy) i przynieś do szkoły najpóźniej do 26.11. Zdjęcia z pieczenia prześlij na adres: paulina.hacia@sp5-lubon.edu.pl

2. Kartka na Boże Narodzenie lub ozdoba świąteczna – wykonaj kartki świąteczne lub ozdoby dla osób starszych i chorych – do 26.11

3. Wykonajmy razem świąteczne paczki dla Pacjentów Hospicjum Palium oraz Hospicjum Domowego i ich Rodzin (produkty przynosimy do wychowawców klas do 26.11).

LISTA POTRZEB – zbiórka świąteczna dla hospicjum domowego

✅ Produkty pierwszej potrzeby – najpilniejsze:
 Pieluchomajtki TENA i SENI
https://seni.pl/pl/category/produkty-chlonne
 https://www.tena.pl/profesjonalisci/produkty/wyszukiwarka-
produktow/?filter=CleanseNoRinse&segment=Professional
 Pieluchy dla dorosłych TENA i SENI
 Chusteczki nawilżane (dezynfekcyjne, duże)
Najlepiej dedykowane osobom chorym, np. TENA lub SENI
 Odżywki Nutridrink
https://sklep.posilkiwchorobie.pl/kategorie.html
 Podkłady higieniczne

�� Kosmetyki i środki do pielęgnacji ciała:
 Szampony do włosów
– TENA, SENI – linie dedykowane osobom chorym
 Żele pod prysznic / do kąpieli
– TENA, SENI – linie dedykowane osobom chorym
 Kremy i balsamy
– TENA, SENI – linie dedykowane osobom chorym
 Pianka do oczyszczania skóry TENA, SENI
 Myjki jednorazowe do ciała dla chorych (nie gąbki)

☕ Produkty spożywcze:
 Kawa mielona i rozpuszczalna
 Herbata (nie ziołowe)

Rozpoczynamy zbiórkę suchej i mokrej karmy do schroniska. Dary z informacją ( imię i nazwisko ucznia) umieszczoną na dołączonej kartce, prosimy przynosić do sali 203 lub do dyżurki szkolnej.

Schronisko ( Poznań – ul. Kobylepole 51)prosi o:

-dla psów: karmę Brit Premium lub Brit Care., Dolina Noteci

-dla kotów karmę Josera, mleko Eminent Kitten Milk, Royal Canin Mothet & Babycat., Animonda, Dolina Noteci.

Zbiórka będzie trwać do końca listopada 2025r.

Organizatorzy:

Joanna Taberska( z kl. 6c) i Patrycja Grotek ( z kl. 7b)

Uwaga, zapraszamy rodziców na pierwsze zebranie informacyjne dotyczące przedmiotu: edukacja zdrowotna.
Odbędzie się w dniu 2.09 o godzinie 17.30 w sali nr 206.
Nauczyciele ww. przedmiotu będą także odwiedzali Państwa podczas zebrań w dniach 8 i 9.09.